Павел Оксана



ОСВІТНІ МОЖЛИВОСТІ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у освітньому процесі в дошкільному освітньому закладі - це одна із самих нових і актуальних проблем у сучасній дошкільній педагогіці. Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій впливає на систему освіти, викликаючи значні зміни в змісті, методах навчання. Перед сучасним вихователем постає проблема пошуку нового педагогічного інструменту.

Саме тому в освітній діяльності виникає можливість використання ІКТ в якості потужного інструменту розвитку мотивації освітнього процесу, враховуючи велику та серйозну зацікавленість дітей комп'ютером.

Інформатизація освіти - це великий простір для прояву творчості педагогів, яка спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи взаємодії з дітьми; вона сприяє підвищенню інтересу у дітей до навчання, активізує пізнавальну активність, розвиває дитину всебічно. Володіння новими інформаційними технологіями допоможуть педагогу почувати себе комфортно в нових соціально економічних умовах. Використання на заняттях комп'ютера, мультимедіа та інших технічних засобів з метою виховання і розвитку творчих здібностей дитини, формування її особистості, збагачення інтелектуальної сфери дошкільника дозволяють розширити можливості педагога. Діти із задоволенням працюють на таких заняттях, активно включаються у виконання завдань, так як технічні засоби дозволяють включати в процес виховання і звук, і дію, і мультиплікацію, що підвищує інтерес і увагу дітей.

Система сучасної дошкільної освіти потребує постійного впровадження інноваційних технологій в освітній процес. Комп'ютерні технології покликані стати невід'ємною частиною цілісного освітнього процесу, значно підвищувати його ефективність. Разом з кадровим і методичним забезпеченням навчального процесу є вирішальним показником оцінювання дієздатності не тільки сучасної школи, а й дошкільного навчального закладу.

Інформаційне середовище – засіб ефективної взаємодії учасників освітнього процесу: дітей, педагогів, батьків. Важливо відзначити, що інформаційно-комунікаційні технології можна успішно використовувати як в освітній діяльності педагогів, так і в управлінській, методичній роботі. Інноваційні педагогічні технології належать до системи загального наукового і педагогічного знання. Виникли і розвиваються на межі загальної інноватики, методології, теорії та історії педагогіки, психології, соціології і теорії управління, економіки освіти. Інноваційні педагогічні технології є однією з домінуючих тенденцій розвитку людства .

Необхідними  умовами  успішного  використання  ІКТ  в  освіті  та розвитку  самої  освіти  є:  створення  нового  знання; територіальна  і тимчасова  незалежність  освітніх  процесів;  структурне  й  змістовне оновлення  освіти;  урахування  освітньої  специфіки  установи; забезпечення  відповідно  технічними,  економічними  й  кадровими ресурсами;  розробка  планів  розвитку  освітніх  структур;  врахування наслідків впливу ІКТ на освіту.

Специфіка  введення  персонального  комп'ютера  у  процес виховання  дошкільників  в  Україні  полягає  в  тому,  що  комп'ютери спочатку використовуються в сім'ї, а тільки пізніше в дитячому садку та школі -в умовах колективного виховання. Комп'ютер  же  для  педагогів  може  стати  потужним  технічним засобом навчання дітей. Використання комп'ютера дозволить розширити можливості  педагога,  створити  базу  для  залучення  дітей  до комп'ютерних навчальних програм. На сьогоднішній день комп'ютерні програми,  ігри,  завдання  у  своїй  роботі  можуть  застосовувати  всі педагогічні  працівники:  вихователі,  музичні  керівники,  психолог, методист.  У  багатьох  іграх  та  програмах  присутні  елементи  новизни, сюрпризності, незвичності, в них використовуються засоби заохочення, що  так  полюбляють  діти.  Застосування  комп'ютерів,  мультимедіа  та інформаційних   технологій   у   якості   дидактичних   засобів використовується  для  підвищення  мотивації  та  індивідуалізації навчання,  розвитку  творчих  здібностей  дітей  та  для  створення благополучного   дошкільного   емоційного   фону.   Використання мультимедіа  у  навчанні  не  тільки  збільшує  швидкість  передачі інформації дітям та підвищує рівень її засвоєння, а й сприяє розвитку таких  процесів  як  увага,  пам'ять,  мислення,  уява,  мовлення,  розвиває почуття  кольору,  композиції,  бере  участь  у  інтелектуальному, емоційному  та  моральному  розвитку  дітей.  Новизна  комп'ютера  та інтерактивного обладнання відображаються в розширенні та збагаченні змісту  знань,  вмінь  та  навичок  дитини,  в  інтенсифікації створення структурних  комплексів  інтелектуального  та  мотиваційно-емоційного характеру, у зміні динаміки процесу психічного розвитку.

Використання мультимедійних презентацій дозволяє зробити заняття для дошкільнят емоційно забарвленими, привабливими, викликають у дитини живий інтерес, є прекрасним наочним посібником і демонстраційним матеріалом, що сприяє гарній результативності заняття. При розгляді, обстеженні і зоровому виділенні ознак і властивостей предметів, формуються способи зорового сприйняття, обстеження, виділення у предметному світі якісних, кількісних і просторово-часових ознак і властивостей, розвиваються зорова увага і зорова пам'ять. Застосування комп'ютера, мультимедіа та інформаційних технологій у якості дидактичних засобів використовується для підвищення мотивації та індивідуалізації навчання, розвитку творчих здібностей дітей та для створення благополучного емоційного фону. Доведено, що людина запам'ятовує 20% почутого і 30% побаченого, і більше 50% того, що вона бачить і чує одночасно. Таким чином, полегшення процесу сприйняття і запам'ятовування інформації за допомогою яскравих образів - це основа будь-якої сучасної презентації. Компютер дозволяє створити умови для підвищення ефективності процесу навчання, розширює вікові можливості навчання.

Підводячи підсумки, можна зробити наступні висновки, що впровадження ІКТ:

-            сприяє підвищенню професійного рівня педагогів, спонукає їх шукати нові нетрадиційні форми і методи навчання, проявляти творчі здібності;

-            сприяє підвищенню інтересу дітей до навчання, активізує пізнавальну діяльність, підвищує якість засвоєння програмного матеріалу дітьми;

-                сприяє підвищенню рівня педагогічної компетентності батьків, інформованості їх про напрями діяльності дошкільного закладу та результатах конкретної дитини, співпраці батьків і ЗДО;

-             впровадження ІКТ в освітній процес ЗДО дозволяє робити заняття привабливими, сучасними завдяки дизайну представленої інформації;

-              комп'ютерні технології допомагають закріплювати знання, вміння, навички дітей, розв'язувати пізнавальні та творчі завдання;

-               використання ІКТ дає можливість моделювати, вирішувати різні проблемні ситуації;

-                допомагає перевірити правильність відповідей дітей, виконання завдань за допомогою екрану;

 

-             використання мультимедіа у навчанні не тільки збільшує швидкість передачі інформації дітям та підвищує рівень її засвоєння, а й сприяє розвитку таких процесів як увага, пам'ять, мислення, уява, мовлення, розвиває почуття кольору, композиції, бере участь у інтелектуальному, емоційному та моральному розвитку дітей. Використання інформаційно-комунікативних технологій у дошкільному навчальному закладі є збагачувальним і перетворювальним фактором, який є одним із шляхів оновлення змісту освіти згідно сучасним вимогам.

 

Коментарі